Genomskinlig bakgrund på en bild

2012-11-28 / 20:00:00 / Photoshop
Nu är det så att jag mest gör inlägg kring sådant jag själv undrade över i början, om det är något ni undrar över kan jag göra en tutorial kring det, tar jättegärna emot nya förslag :)
-----------------------------------------------------------------
 
Steg 1. Börja med att öppna "Nytt" under länken "Arkiv" i menyn, när du har fått upp en sådan ruta som min här nedanför ska du först välja bredd och höjd på din bild. Jag valde 700px * 700px då bredden på min blogg är 700, alltså så ska man välja den som passar för sitt egna ändamål, en storlek som passar det mesta är väl 500px(bredd) och höjden beror ju på vad du vill ha i din bild. Ett tips är att hålla det i pixlar då man på så sätt har större kontroll över storleken. 

Och sedan på "Bakgrundsinnehåll" ska du välja genomskinlig, vilket är ganska självklart då det är genomskinlig bakgrund du vill ha. 



Steg 2. Öppna upp de bilder(den bilden) du vill ha med genomskinligbakgrund i en(flera) nya flikar, så att alla bilder du vill använda ligger öppna i photoshop. 



Steg 3. Nu ska du markera den första bilden du vill ha med genomskinligbakgrund(Ctrl+A) och sedan kopiera(Ctrl+C), sedan ska du klistra in den i den tomma genomskinliga bilden du gjorde först(Ctrl+V).

Om bilden är förstor tryck "Ctrl+T" och ta tag i ett av hörnen av den bilden(håll inne "Shift" när du drar om du vill behålla propotionerna). 
 
Sedan när din bild är så stor som du vill ha den ska du göra samma sak med resterande bilder(om du har fler). om du tycker att någon bild ska ligga under någon annan eller tvärt om är det bara att flytta runt bildlagrerna i menyn till höger. 

Nu ska bilderna ligga som du vill ha dem inom det genomskinliga området. 



Steg 4. Nu ska vi spara, gå in på "Arkiv" och tryck sedan på "Spara för webb och enhet".



Steg 5. Nu ska vi spara bilden i ett format som kan behålla den genomskinlighet i vill ha. Vid "Förinst:" ska du välja "PNG-24". Nu är det bara att trycka på spara och sedan ladda upp den som en vanlig bild var du nu vill ha den. 



Hoppas att detta fungerade, annars är det bara att säga till om ni har några frågor :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback