Skarpare foton i photoshop

2013-07-20 / 17:07:00 / Photoshop
Starta med att öppna den bilden du vill göra skarpare och gör alla de justeringar du vill göra så att "skarpheten" blir den "sista touchen". När du har gjort det, markera alla lagrerna och högerklicka på bilden och välj "merge layers" så att det nu endast finns ett lager på arbetsbänken. 

 Nu ska du dra det lagret du har ner till "create a new layer" så att det bildas en kopia av det lagret.

Nu ska du se till så att du har det översta lagret markerat, vilket är viktigt för att denna metod ska fungera. Klicka sedan på "filter" uppe i den vänstra menyn och sedan scrollar du ner till "other" och in på "high pass" där du sedan klickar. 

Nu ska din bild se ut som min här ovan och mätaren står oftast på "10.0". Här kan man välja lite själv hur skarp man vill ha bilden, men jag brukar ha mätaren på någonting emellan 2-4 beroende på hur stor bilden är, ju större desto högre tal.

Om du tittar på din bild( se till att ha "preview" markerat), så kan du se att det är de redan skarpa kanterna som sticker ut ifrån det gråa, och det är så du vill ha det, dra allts mätaren tills du känner dig nöjd och de skarpa kanterna lyser igenom.

Men det är inte såhär du vill att din bild ska se ut hoppas jag, så nu är det dags för det andra steget utav proceduren. 

Klicka på fliken ovanför lagrena där det står "normal" och scrolla ner tills du hittar "linear light" och klicka på den. Glöm inte att det fortfarande ska vara det översta lagret som ska vara markerat, annar blir det knasigt.

Nu ska din bild se ut som vanligt igen, men om du tycker att den är lite väl skarp så tryck på "opacity" som ligger till höger ovanför lagrena och testa dig fram för att se vad som ser bäst ut, själv brukar jag ha det på allt emellan 4% och 50% beroende på bilden.

Sedan är det bara att spara som vanligt, hoppas ni förstod mina instrukioner annars är jag öppen för frågor och svarar mer än gärna om det är något annat inom photoshop ni behöver råd eller tips kring.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback