Alkoholhetsen på de sociala medierna

2014-02-16 / 20:10:00 / Tankar & Funderingar
Herregud säger jag bara. Har inte detta växt till onödiga proportioner? Läste ett inlägg gällande hur dålig denna "öldrickar-trend" är och hur den har tagit Sverige med storm. Där talade författaren om hur idiotisk man är som följer trenden, som sprider detta vidare. Han talade även om hur farligt det är med alkohol i trafiken, vilket enligt mig inte har något med trenden att göra utan endast med det individuella valet som bilförare/konsumerare. 

Fortfarande. Jag säger bara herregud. Visst är det inte bra att provocera varandra till alkoholintag. Men som med allt annat är detta ett val. Och oavsett vem som genomför det bör de inte klassas som idioter, vilket skribenten gör ett flertal gånger. Personligen så tror jag att de flesta personer som klagar främst vill ställa sig utanför normen. Visa att de inte är lättpåverkade. De vill vara den smarta och inteligenta parten av situationen. Visa att de inte faller för sådant onödigt och intelligensbefriat. 

Visst, det är en konstig trend. Den är kanske inte nyttig eller nödvändig. Men det gör inte alla utövare till idioter. Själv så valde jag att bjuda på mig själv. För mig hade det inte med akolholen att göra då min öl till och med var alkoholfri. Eller med det så kallade straffet som skulle följa de jag utmande då jag redan från start viste att de troligen inte skulle anta min utmaning. Visst hade det dock varit roligare och mer uppskttat med en trend vilken gynnat utsatta individer istället, vilket jag hört många ge förslag kring. 
 
Men nu är det faktiskt så - alla följer trender. Kan säga att jag förstår mig på de som har något emot just denna. Det är fel att unga kan känna sig tvingade att dricka alkohol för att få vara en del av den uppmärksamhetskrävande normen. Men vad som är ett individuellt val är en individuell fråga så att säga. 

Slutligen anser jag endast att detta tagit sig vatten över huvudet. Hur vi antingen ställer oss för eller emot. Tycker bara att det är synd att vi har så lätt för att döma och att allt faktiskt ska vara så förbannat kategoriserat. 

http://skoltidningen.tabyenskilda.se/?p=10787




Kommentarer
Postat av: Anonym

1. alla följer inte alls trender.
2. Folk har faktiskt dött av denna fåniga lek. Den är farlig och folk borde få veta det. Sättet du skriver det på tycker jag är fel.
3. Sätta sig utanför normer? Haha.. om att sätta sig utanför normer för att vvisa att denna leken kan leda till döden så tycker jag att många fler borde sätta sig utanför normen.

Tack för mig.

Svar: 1. Jo, egentligen. Klädtrender, hårtrender osv. Majoriteten av alla följer någon form av kulturuttryck.

2. Självklart är det jättehemskt att människor har dött av leken. Visst att de dog när de skulle fullfölja denna utmaning. Men är det lekens fel att de dog? Var det inte deras vårdlösa drickande? Deras sätt att inte hålla koll på hur mycket de dricker? Jag tycker att alla har ett individuellt ansvar för hur mycket de dricker. Så länge det är frivilligt.

3. Det jag menar med att "sätta sig utanför normen" är att de väljer att sätta sig utanför det majoriteten tycker. Och då räknar jag med att majoriteten accepterar leken. Vilket jag ju dock självklart inte kan garantera.

Och enligt mig är det inte leken som leder till döden utan individens drickande. Man har själv ansvar för vad och hur mycket man häller i sig. Det är inte någon annan eller någon leks ansvar.

Tycker att det är lite tråkigt att du är anonym. Men alla har rätt till en åsikt :)
Soleil HImmelvid

2014-02-16 @ 20:17:04
Postat av: johanna

Så känns det bättre nu när du vet mitt namn, även om mitt namn inte är ett dugg relevant.
Still, alla följer inte trender. Jag är en av dem och jag har många vänner som även de inte följer trenden. Jag tänker så såhär att anledningen till många har dött utav den här leken är just för att leken kort och gått går ut på att dricka en halv liter öl och många andra dricker som det sägs i artikeln. Absolut så ska man inte kalla de som gör denna utmaningen för idioter för det är inte de som är idioter utan det är leken som är idiotisk. Sedan är det kanske inte frivilligt. Hört talas om grupptryck? Jag tror att många om de som genomfört denna utmaningen är för att de helt enkelt inte våga säga nej. Tror mig, det är inte lätt att säga nej till sådana saker och uppriktigt sagt vet jag inte vem jag ska tycka synd om. De som faktiskt antar utmaningen eller de som säger nej och sedan får höra hur fega de är som inte vågar ta sig an utmaningen. Heja alla som vågar säga nej och som vågar visa det.

Jag

Svar: Jag tror att du har missuppfattat lite vad jag menade som trend, men det är inte så viktigt.
Ja - leken går ut på att dricka en halvliter öl. Men sedan kan vi tolka detta som vi själva vill. Jag drack alkoholfri öl. Så leken är alltså vad vi gör den till. Detta handlar inte om vad leken gör med oss utan hur lite koll vi ungdomar faktiskt har på vad vi häller i oss och vad det gör med våra kroppar.

Och självklart är det fel att människor ska känna sig tvingade att följa trenden, något jag håller med dig helt om och nämner i texten. Fast då uppkommer ännu ett problem vi i samhället har att jobba med som inte heller i grunden baseras på leken. Vi måste lära oss att säga ifrån och förstå att det inte är fel att inte följa strömmen.

Enligt mig känns det som att vi funnit en syndabock och jag förstår hur lätt det kan vara att skylla på den. Helklart. Men jag anser också att detta inte är den rätta vägen runt dessa problem.
Soleil HImmelvid

2014-02-16 @ 21:15:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback