Varför jag slutade med Facebook

2015-12-12 / 20:15:10 / Tankar & Funderingar
Okej, kanske knasigt ämne. Lite svårförklarat är det med. Men jag bestämde mig åtminstone för snart två veckor sen att sluta med facebook. Visst har jag fortfarande kvar det jag använder, så som messenger och sidhanteraren, men allt som har med flöde och andra statusuppdateringar är bortblåst. Trodde att avänjningen skulle vara en pers. Men nej, det känns snarare som en lättnad. Som om något jag egentligen inte ville ha men oförklarligt nog var tvungen att använda togs ifrån mig. 
 
Som en stress att jämt hållas uppdaterad och jämföra sig med andras flöden. Visst, det behöver inte vara något medvetet. Men det sitter där ändå. En kamp om likes och bekräftelse. Så nej, en stresskälla ut genom fönstret är inte helt fel. Visserligen har jag fortfarande instagram och kollar bloggar, men det tar vi en annan dag. Just nu känns de främst som källor till inspiration - vilket vi behöver det också.



Kommentarer
Postat av: J.

Slutade med fb under ett halvår för något år sedan. Kände precis som du, frihet. Jag blev stressad och deppig över att matas av andra personers utåt sett perfekta liv. Behövde lägga full fokus på mig själv för ett tag. Då fanns inte messenger och jag saknade ändå att enkelt kunna kontakta mina vänner och ha koll på deras liv. Så jag öppnade den igen, men rensade min vänlista från de jag inte psykiskt orkade med. Borde nog rensa ytterligare, men det är svårt när man samtidigt är genuint intresserad av vad en del har för sig, även om det liksom samtidigt får en att må dåligt. Men tycker det är svårt med sociala medier överhuvudtaget. Man blir matad med så mycket perfektion som man egentligen vet inte är sanning, men som ändå påverkar en.

Svar: Jo, precis. Visst har Facebook även mycket bra, men tyckte att det blev ett förstört tvång tillslut som bara spred negativ energi :)
Soleil Himmelvid

2015-12-12 @ 21:53:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback